Idąc do pracy ubieramy się w określony sposób. W zależności od tego gdzie pracujemy, będzie nas obowiązywał strój bardziej, lub mniej formalny. Warto jednak poznać kilka zasad i wskazówek odnośnie tego, jak powinno się ubierać idąc do pracy i nie zależnie od tego, jaką się pracę wykonuje.
- Czym jest dress code?
- Jak należy ubrać się do pracy?
- Jaki ubiór biznesowy?
- Business formal czy business casual?
Czym jest dress code?
Warto zatrzymać się chwilę przy tym pojęciu, ponieważ ma ono ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o to, jak będziemy się ubierać. Rzecz jasna to określenie nie oznacza tylko i wyłącznie sposobu ubioru w pracy. Zawiera on ogół zasad i norm, które określają dopasowanie ubrań zarówno do okazji, jak i miejsca. Jest to też jeden z elementów savoir-vivre’u, a zbiór tych zasad będzie zależał od miejsca na świecie, przyjętych norm i kultury. W takim razie teraz warto wspomnieć o tym, jak wygląda dress code w pracy.
Jak należy ubrać się do pracy?
To jak się będziemy ubierać do pracy, będzie zależało przede wszystkim od tego, jaką pracę wykonujemy, gdzie, z kim mamy kontakt oraz to, jakie zasady obowiązują w firmie. Czasem mogą być one mniej lub bardziej restrykcyjne i często może się być tak, że z góry mamy narzucone to, jaki ubiór mamy zakładać do pracy. Często jest to widoczne w dużych instytucjach państwowych oraz bankach, gdzie schludna i prosta prezencja to podstawa. Czasem wielkich wymagań co do ubioru nie ma, zdarza się, że pracownicy mają dużą swobodę, ale i wtedy należy zachować względny rozsądek.
Jaki ubiór biznesowy?
Ubiór biznesowy najczęściej wymagany jest w dużych prestiżowych firmach oraz biurach, w których dużą rolę odgrywa kontakt z klientem, także w instytucjach państwowych, gdzie stwierdzenie „jak cię widzą tak cię piszą” nabiera bardzo dosłownego znaczenia. W takim razie jak panie powinny się prezentować w ubiorze biznesowym?
Najczęściej taki ubiór charakteryzuje się wysoką elegancją i prostotą. Nie ma tutaj dużych możliwości na eksperymentowanie z modą, a białe koszule, żakiety, marynarki i czy sukienki muszą spełniać pewne wymogi. Proste kroje i fasony są podstawą, a co do kolorów, choć wybór jest ograniczony, wcale nie trzeba się zatrzymywać na bieli i czerni. Szarości, granaty, delikatne pudrowe róże, popiele czy beże także są dopuszczalne.
Do tego należy też dodać buty z zakrytymi palcami, choć można tutaj pozwolić sobie na eleganckie szpilki, byle były one dostosowane do ubioru pod względem kolorystycznym. Najbardziej uniwersalne są te w kolorze czarnym.
Spodnie czy spódnice albo sukienki? To zależy i tak naprawdę nie ma to większego znaczenia, o ile zostaną zachowane pewne zasady. Eleganckie cygaretki sprawdzą się zawsze, z kolei sukienki i spódnice, powinny być odpowiedniej długości, czyli sięgać minimum do kolan.
Business formal czy business casual?
Trzeba pamiętać, że każda firma ma własne wyznaczniki jeżeli chodzi o ubiór. W jednym biurze trzeba będzie przestrzegać sztywnych norm, w innym ze zasady mogą być mniej restrykcyjne. Business formal został mniej więcej omówiony wyżej, czym w takim razie jest business casual?
Przede wszystkim business casual charakteryzuje się większą swobodą. Nadal jest to strój biznesowy i nie powinno się go mylić ze stylem sportowym i całkiem luźnym. Nadal będą tutaj obowiązywać pewne normy, sukienki czy spódnice powinny być określonej długości, zbyt duże dekolty nie są tutaj mile widziane, tak samo jak zakładanie legginsów czy adidasów. Można za to założyć buty z odkrytymi palcami czy baleriny. Sukienki raczej ołówkowe, a nie plisowane, jak również nie powinny być zbyt obcisłe. Spodnie – klasyczne, ale można bardziej zaszaleć z kolorami, wzorami i tkaninami, byleby z rozsądkiem. Zamiast żakietów, można wybierać swetry, choć luźne marynarki także dobrze się sprawdzą.
Jak więc widać, możliwości jest więcej niż można byłoby przypuszczać i nawet w biznesie można pozwolić sobie na więcej. Wszystko będzie zależało od firmy i jej zasad, dlatego zanim zacznie się pracę, dobrze jest dowiedzieć się, jaki dres code tam obowiązuje.
1 komentarz
Te zasady są bardzo ważne. Niestety wielu młodych pracowników, nie potrafi się ubrać adekwatnie do miejsca.